Relacja z webinarium nt. Robotic Process Automation

17 lutego 2021 roku o godzinie 18:00 odbyło się webinar w ramach cyklu Wirtualny Business Mixer zorganizowane przez Stowarzyszenie Absolwentów EMBA@UW. Spotkanie pt.: Robotic Process Automation miało na wyjaśnienie wszystkiego co mogłoby by interesować absolwentów/studentów MBA na temat RPA (Robotic Process Automation). Wykład skierowany był do wszystkich zainteresowanych niezależnie od stopnia znajomości tematu.

Spotkanie otworzył prezes Stowarzyszenia Absolwentów – Sylwester Wybranowski, który po przywitaniu uczestników krótko przedstawił prowadzącego webinar – Dariusza Mazurka. Potem poprosił dr Tomasza Ludwickiego aby opowiedział o tym co dzieje się nowego w EMBA@UW, natomiast Stefana Karmazę i Dariusza Króla aby krótko przedstawili tematy kolejnych dwóch webinarów.

Dr Ludwicki poinformował o finalnym etapie przeprowadzki siedziby Międzynarodowego Centrum Zarządzania z ul. Nowy Świat 4 na ul. Szturmową 1/3. Zapowiedział, że już niebawem zostaną oddane nowe sale wykładowe. Wszystko będzie sfotografowane i udostępnione na stronie internetowej, póki studenci nie dostaną zielonego światła na powrót do stacjonarnej nauki.

Stefan Karmaza poprowadzi webinar 3 marca poruszający temat efektywnego utrzymywania relacji biznesowych w czasach podwyższonego reżimu sanitarnego. Omawiane będą relacje dostawca-przedsiębiorca, przedsiębiorca-odbiorcy, ale także kanały komunikacji wykorzystywane do utrzymywania relacji.

Dariusz Król podczas webinaru 16 marca opowie o nowym narzędziu stworzonym przez czeski startup LutherOne, który poprzez zbieranie i mierzenie dotąd wydawałoby się niemierzalne dane jest w stanie wskazać nachodzące, nowe trendy. Będzie to bardzo ciekawe spotkanie podczas którego uczestnicy będą mieli okazję poznać fakty i dane dowodzące, że dogłębny research, a co za tym idzie przewidywanie nadchodzących trendów weszło na nowy poziom.

Dariusz Mazurek rozpoczął webinar od przedstawienia swojej drogi zawodowej, która doprowadziła go do założenia firmy Digit.on. Od ponad 25 lat zajmuje się optymalizacją procesów w różnych firmach. W swojej pracy szukał najbardziej efektywnych rozwiązań przyspieszających pracę, minimalizujących wysiłek i niepotrzebne działania, zmniejszających wydatki i zarazem zwiększających zyski. W ten sposób dotarł do rozwiązań klasy RPA (Robotic Process Automation). Taki robot nie ma za zadania zastąpić ERPa, CRMa czy też innych dobrze działających systemów. Rolą robota jest odciążenie pracowników od nużących, powtarzalnych czynności wykonywanych przez nich na stacji roboczej (PC). Robot klasy RPA jest w stanie włączyć wiele różnych aplikacji, pobrać dane lub je rozesłać, przeszukać internet, umieszczać dane w internecie, tworzyć maile, odpowiadać we wskazany sposób i wiele więcej. On jest bardzo uniwersalny w swoim działaniu, choć te działania może wykonywać jedynie jedno po drugim, nie naraz.

Do działania robot potrzebuje danych w postaci cyfrowej oraz ustrukturyzowanych procesów, dlatego bardzo często znajduje zastosowanie w księgowości, ale wykorzystywany jest także w łańcuchu dostaw, działach IT, HR i przy obsłudze klientów. Wszędzie tam, gdzie czynności są powtarzalne lub można zakodować odpowiednie reakcje, czyli tam gdzie występuje proces oparty o reguły tam pracę człowieka może zastąpić robot. Dariusz Mazurek wskazał RPA jako rozwiązanie do częstego problemu Polskich przedsiębiorców, jakim jest brak pracowników. Robot pracuje na 3 zmiany 7 dni w tygodniu niezależnie od świąt i dni ustawowo wolnych. Jest w stanie zatem zastąpić średnio pracę około 5-7 pracowników. Nie jest w stanie zastąpić człowieka w czynnościach wymagających niestandardowych rozwiązań i reakcji. W takich momentach człowiek jest niezastąpiony.

Podczas spotkania mieliśmy możliwość zobaczenia w jaki sposób uczy się robota i jak on może działać. Jest to zadanie, które nie wymaga skomplikowanej wiedzy programisty. Wymaga on natomiast precyzyjnego, przemyślanego i bardzo szczegółowego rozrysowania procesu, który ma “przejąć” robot. Podczas spotkania uczestnicy dowiedzieli się, że są aplikacje pomagające zaprojektować proces w przystępny dla robota sposób.  Prowadzący spotkanie zasugerował obejrzenie filmów dostępnych Youtube na kanale Digit.on. Tam wyjaśnionych jest wiele kwestii. Dodatkowo dostępne jest nagranie z webinaru, które również jest źródłem wielu informacji na temat RPA.

Uczestnicy zadawali wiele ciekawych pytań głównie dotyczących niezawodności robota a także zabezpieczenia przed hakerami.

Ostatni przed zakończeniem głos zabrał Krzysztof Pajączek – wiceprezes Stowarzyszenia Absolwentów, który potwierdził, że Wirtualne Business Mixery odbywać się będą regularnie co dwa tygodnie. Zapowiedział też, że jeden z nadchodzących webinarów zostanie poprowadzony przez prof. dr hab. Krzysztofa Obłoja. Będzie to wydarzenie, które na pewno będzie cieszyło się popularnością.

Spotkanie było bogate w nową, ciekawą wiedzę i biorąc pod uwagę entuzjazm uczestników na koniec, bardzo udane.